miércoles, 10 de noviembre de 2010

QUÈ ÉS LA PRESTATGERIA DIGITAL?

La prestatgeria digital de la XTEC és un servei que ha ofert als centres docents que els permet crear llibres virtuals amb continguts diversos i per a diferents finalitats.
Cada centre pot tenir tants llibres com cregui oportú i, a dins de cadascun d'ells, pot crear tants capítols com calgui.

Els capítols estan formats per pàgines que corresponen a les entrades del llibre. Els llibres poden presentar-se en diferents idiomes, formats i es divideixen en capítols.
Per a cada un d'ells, es poden definir 4 tipus d'accés per a un usuari/ària, que són: 
-          Sense accés (cal entrar prèviament i ser una persona autoritzada).
-          Només lectura.
-          Pot publicar amb aprovació prèvia.
-       Pot publicar sense aprovació prèvia. D'aquesta manera, diferents persones poden escriure diversos capítols simultàniament.

Els llibres es poden llegir sense haver d'entrar a l'aplicació, excepte en els capítols sense accés, de manera que qualsevol persona pot veure'n el contingut.
Totes les persones amb un compte de correu XTEC poden entrar i afegir continguts als llibres. Els administradors de cada llibre poden decidir si accepten els canvis proposats, si els publiquen o els descarten.

La finalitat principal és posar a l’abast de la comunitat educativa depenent de l'administració catalana materials i procediments que, basats en les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, contribueixin a facilitar, actualitzar i millorar les estratègies pedagògiques per la qual cosa proporciona gratuïtament l'esmentat servei d'edició de llibres en línia.

martes, 9 de noviembre de 2010

QUÈ ÉS L'EDUCACIÓ AUDIO-VISUAL?

Orientacions per al desplegament del currículum de l’educació audiovisual en Ed. Infantil.

·        Per què l’educació àudio-visual?

La cultura àudio-visual marca uns models, unes imatges-guia que serveixen de pauta i condicionen el nostre comportament, els nostres gustos i relacions. Aquests mitjans, exerceixen efectes socials, i fins i tot psicològics, sobre els seus receptors i poden donar lloc a determinades relacions social.
Cada vegada sembla més evident que els mitjans àudio-visuals ajuden a canviar, amb gran facilitat, les actituds socials, unificant els referents culturals i conduint els comportaments cap al consum de productes i també cap al control ideològic.
La situació a l’escola ha variat força. L’alfabetització àudio-visual permetrà un desenvolupament total de les possibilitats comprensives i expressives dels alumnes i garantirà, també, la seva capacitat per a processar correctament les informacions que reben, establir relacions i analitzar- les d’una manera crítica i intel·ligent.

En definitiva, l’Educació àudio-visual és absolutament necessària per a garantir un aprenentatge eficaç. Per aquest motiu, l’escola hauria de potenciar la capacitat per a generar i manipular imatges visuals, de la mateixa manera que es potencien els estímuls verbals.

QUÈ ÉS EL PROJECTE EDUCAT 1 X 1?

Les tecnologies de la informació i la comunicació han recorregut un llarg camí per a fomentar la innovació en l'ensenyament i millorar els processos i els resultats de l'aprenentatge.

El Projecte eduCAT1x1, que a més de noves dotacions a les aules  com les pissarres digitals interactives, la connectivitat wi-fi i la disponibilitat d'un ordinador portàtil per cada alumne, comprèn el desplegament exploratori dels llibres de text en format digital. Aquesta actuació vol ser una aportació més destinada a l'adquisició i el desenvolupament de les competències necessàries en la societat del coneixement.
L’objectiu principal d’aquest projecte és integrar les tecnologies de la informació i de la comunicació (TIC) en els centres educatius.
Aquest, ja s’aplica en l’ensenyament primari i en l’educació secundaria obligatòria.


Els objectius d’aquest projecte:
·        Convertir l’ordinador en l’eina personal de treball dels alumnes.
·        Proporcionar la gratuïtat del llibre de text a Catalunya basada en la utilització del format digital i el model 1:1 que consisteix amb 1 alumne – 1 ordinador.
·        Situar Catalunya en el grup de països capdavanters en l’ús de les TIC a l’educació.
Un pas important en la infraestructura de les aules  és la digitalització del centre, ja que s’han d’adaptar les aules al projecte que es vol portar a terme.



Avantatges d’aquest projecte:
·        La combinació ordinador el llibre digital ja és equivalent en preu als llibres de text en paper.
·        L’ordinador no és només un recipient de continguts, com ho són els llibres de text, sinó una eina de treball i una finestra oberta a recursos il·limitats.
·        La pissarra interactiva com a eina per al professor, millora la seva capacitat de guanyar l’atenció i de transmetre informació.
·        El llibre digital en el format dels disponibles comercialment, no representa cap discontinuïtat amb respecte a la metodologia utilitzada, ja que avui per la majoria dels docents proporciona moltes eines educatives  per poder posar en practica les seves innovacions.
Respecte a la meva opinió, crec que aquest projecte pot ser molt útil en el camp de l’educació per alumnes i per als docents, ja que pots interaccionar amb la nova tecnologia d’una manera fàcil i amb grup.